sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Lomaviikko ja Yosemite

Moikka,

Tämä viikko oli siis kokonaan lomaa, koska maanantaina oli presidentinpäivä. Alkuviikko kuluikin läksyjen parissa, koska en ollut koulussa viimeviikolla. Kävin myös track and field treeneissä ja sain jalkani kyllä todella jumiin alkuviikosta, en muista koska olisi viimeksi noin kipeiksi treeneistä menneet!   Oli vaikeuksia mennä portaita alas. Testasin treeneissä erilaisia lajeja, mutta kaikista omimmilta tuntuvat pituushyppy ja kolmiloikka, joten niillä mennään! Paria kaveriakin, Jordinia ja Troyta ehdin nähdä ennen kuin lähdettiin Yosemiten kansallispuistoon viikonlopuksi. Tässä postauksessa on paljon enemmän kuvia kuin tekstiä, koska kuvat kertovat maisemista niin paljon enemmän kuin sanat.

Lähdettiin siis hostvanhempien ja Mimin kanssa ajelemaan kohti Yosemitea torstaina aamupäivästä. Pysähdyttiin matkalla pakollisen starbucks-pysähdyksen lisäksi Jamestownissa, jossa kävimme katselemassa joitain vanhoja junia State's national parkissa ja Columbiassa, joka on vanha kylä niin ikään.

Jamestownista
Tuota höyryveturia on käytetty monissa leffoissa, esim. Back to the future 3.

Kuvia Columbiasta:

Kylä oli todella hiljainen näin keskellä viikkoa.
Columbiassa oli suloisia, pieniä, vanhanaikaisia karkkikauppoja.
Vanhanaikainen oikeushuone, huomatkaa lipun tähtien määrä.

Saavuimme hotellille illalla ja kävimme nappaamasta subwaysta sämpylät illalliseksi. Yöllä nukuin todella huonosta, jostain syystä en saanut unta ennen kello kolmea, vaikka nukkumaan menin jo puoli yhdeltätoista…

Perjantai alkoi vohveliaamiaisella, koska aamiaisella oli semmoinen ihmeellinen kone, jolla pystyi itse paistamaan vohvelinsa! Sen jälkeen lähdettiin Yosemiten puistoon, jonne ajomatka oli noin tunnin. Puisto on siis valtava luontoalue, jossa kuljetaan autolla, parkkeerataan ja vaellellaan ympäriinsä. Ensimmäiseksi pysähdyttiin mun yksityiselle rannalle.

Jep, mun oma ranta!
Tehtiin vielä pari pienempää pyähdystä, kunnes mentiin kävelemään noin neljän mailin reitti Mirror järvelle. Maisemat olivat kauniita ja tajusin, etten varmaankaan koskaan ennen ole nähnyt oikeaa vesiputousta.

Mirror järvi on nimetty sen heijastavan pintansa mukaan.

Lähdettiin puistosta neljän aikaan ja siten hetken hotellillaolon jälkeen lähdimme syömään illallista meksikolaiseen ravintolaan. Kiertelimme muutenkin hieman pientä kylää, nimeltään Mariposa, joka oli western-tyylinen pieni kylä, mutta jotenkin hienoisesti muistutti minua pienestä alppikylästä, kunnes menimme huoneellemme.

Lauantaina lähdimme puistoon aamiaisen jälkeen puoliltapäivin. Ensimmäinen pysähdys oli upea näköalapaikka, josta Yosemite tunnetaan hyvin.

Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen suuntasimme korkeammalle Yosemitessä, eli ajomatka kesti pidempään. Kävelimme noin kolmen mailin reitin, jonka varrella näimme ihan mielettömän suuria puita ja tietysti reitin varrella oli myös selitykset erilaisille puille. Varmaankin koko matkan kohokohta oli, kun sain pelästytettyä mun hostäidin oikeen kunnolla puun lohkareen takaa hypättyäni metsässä. Oikeastaan se oli mun hostisän idea, ja hän kuvasi kaiken puun takaa. Se video on kyllä ihan huippu ja etenkin mun hostäidin parkaisu keskellä metsää on ihan mainio! Hahaha

Kauan sitten kaatuneen puun juuret.

Ne puut olivat tosiaankin niin isoja, että osan läpi pystyi helposti kävelemään.
Meidän kävelymme jälkeen palasimme takaisin vuorilta alempaan Yosemiteen, käytiin nälkäisinä hakemassa välipalaa ja sitten suunnattiin puistossa sijaitsevaan hotelliin, joka on todella vanha ja hieno ja jos siellä haluaa majoittua, niin on tehtävä varaus 2-3 vuotta aikaisemmin.

Sen jälkeen teimme viellä pienen kävelyn vesiputouksille.

Kaunis auringonlasku!
Lähdimme puistosta pois kuuden aikaan, joten menimme saman tien kylälle palattuamme syömään ravintolaan. Ruoka oli hyvää, mutta illan kohokohta oli, kun saimme hostisämme kuvaaman videon tietokoneelle ja sitä sitten katseltiin illalla monen monta kertaa! Iltakylvyn jälkeen oli hyvä ja rentouttavaa mennä nukkumaan.

Luova siivooja...
Sunnuntaina aamiaisen jälkeen menimme Mimin ja hostäidin kanssa vielä kiertelemään kylää, kunnes yhdentoista jälkeen lähdimme ajelemaan kotia kohti. Ajomatka kesti kolmisen tuntia.

Yksi kauppias kylästä kysyi, että mistä olen kotoisin ja kuin sanoin "Suomesta" niin hänen kaverinsa huikkasi, että niin, siitä maasta, jolta me saatiin juuri turpaan jääkiekossa! Hahaha
Pysähdyimme jäätelölle ajomatkalla :)
Huomenna on aika palata koulun penkille kahden viikon tauon jälkeen. Ei kyllä tippaakaan huvittaisi. Loma meni ihan hirveällä vauhdilla, niin kuin menee tämä koko kevät lukukausi muutenkin. Syksyllä oli joskus aina semmoinen olo, että voi kuin aika menisi nopeammin, koska ajatus siitä, että "olen ollut täällä kaksi kuukautta, yli kahdeksan vielä jäljellä" on todella raskas. Nyt sen sijaan on alkanut tulla paniikki, että voi ei, enää kolme ja puoli kuukautta jäljellä ja aika vain liitää pois silmien edestä. Jarru pohjaan!