perjantai 16. elokuuta 2013

Koulun alku

Hello!

Vika päivä ennen koulun alkua vierähti äkkiä, koska oli paljon tekemistä. Lääkärintarkastuksen jälkeen mun tuleva Englannin opettaja antoi mulle jonkun kirjan mikä mun pitää lukea. Sen nimi on ylpeys ja ennakkoluulo ja siinä on yli 300 sivua ja kai se pitäisi lukasta läpi aika pikaisesti. Olen lukenut sen suomeksi ja hyvä kirja on, joten kyllä mä pystyn siihen! Ainakin toivottavasti! Lääkärin jälkeen mentiin koululle ja meidän Amerikkalaiset ystävät esitteli meille koulun ja sitten mentiin naapuruston uima-altaalle. Oli tosi kivaa hengailla siellä kaverien kanssa. Porukassa oli myös paljon vaihtareita. Sitten mentiin hamppareille in-n-outtiin ja pakko sanoa, että oli paljon parempaa kuin esimerkiksi mäkkärissä. Illalla mentiin vielä shushille Mirojen ja toisen Miran hostveljen kanssa. Kierreltiin myös vähän kauppoja lähiympäristössä ja löydettiin kauppa, missä kaikki maksaa yhden dollarin! Ostin saippuaa ja ihan sika hyvän hiusharjan ja kaikkea sellasta. Illalla menin jo yheksän jälkeen nukkumaan.





Seuraavana päivänä olikin sitten vuorossa ensimmäinen koulupäivä! Herättiin klo 6.30 ja sitten lähdettiin aamutoimien jälkeen koululle. Saadaan aina joltain koululle kyyti, ei tulla käyttämään koulubussia, se maksaisi noin 300 dollaria vuodessa. Ensin haettiin meidän aikataulut ja niillä sitten mennäänkin koko vuosi. Ainoa muutos tulee jossain puolessavälissä vuotta ekan tunnin osalta. Mulla on seuraat tunnit:

1. Econ
- Toi on niin kuin yhteiskuntaoppia ja oon kiinnostunu myös USA:n hallinnosta niin toi on hyvä! Kaikkien senioreiden pitää ottaa tuo tunti.

2. Fashion
- Vaikuttaa tosi kivalta, ensin tehdään tyynyliinat ja sitten vaatteita ja kai jotkut laukutkin ym. Vastaa vähän niinkuin meidän tekstiilityötä, mutta on kuitenkin vähän erilaista ja kevään lopuksi on muotinäytös.

3. Algebra 2, math
- Perus matikkaa, toivottavasti ei oo vaikeeta!

4. Culinary
- Ensin suoritetaan jotkut turvellisuus ja hygieniakortit tai jotkut semmoiset, mutta sitten kokataan noin 3-4 kertaa viikossa. Lopputyönä on valmistella kolmen ruokalajin lounas joillekkin vieraille. Tulee olemaan varmaankin kivoja tunteja!

5. History, AP
-USA:n historiaa ja tunnit on tarkoitettu edistyneille oppilaille. Apua! Pitää varmaan tehä paljon töitä. Mulla on tuossa aineessa sama opettaja kuin ekalla tunnilla. 

6. English, AP
- On kuin äikkää, mutta englanniksi. Luetaan kirjoja, tehdään esseitä ja tämäkin on tarkoitettu edistyneille. Se opettaja sano, että siitä tulee haastavaa myös niille, joilla on Englanti äidinkieli, niin voin vaan kuvitella, kuinka vaikeeta se tulee olemaan mulle. Vaihdan sen pois myöhemmin, jos se on ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Sain jo kirjoja luettavaksi...

Koulu alkaa 8.10 am. ja loppuu 3.08 pm. Joka tunti kestää 56 minuuttia normaalisti, mutta keskiviikkona on n. 5 min lyhyemmät tunnit. Fashion tunti on hieman pidempi, kestää vähän yli tunnin. Tuntien väleillä on 6 min siirtymä ja sen lisäksi päivän aikana on 30 min lounastauko ja 15 min brunssitauko. Mun hostmom tekee mulle ja mun siskolle lounaat, joten ei tarvitse ostaa mitään koululta. Lounastauolla melkeen kaikki kokoontuu ulos semmoselle aukiolle ja musiikki vaan soi ja sitten kaikki luokka-asteet on vähän niin kuin omissa ryhmissään. Se on ihan kuin jostain leffasta!

Koulussa meidät vaihtarit ollaan otettu hirven hyvin mukaan. Meitä vaihtareita on yli kymmenen mun käsittääkseni. Aina löytyy joku USA:lainen oppilas, joka tulee esittelemään itsensä ja auttaa löytämään seuraavan luokan. Ei ole paljon yksin tarvinnut ongelmia ratkoa. Ainoa vaikea ja lähes mahdottomuus on ollut muistaa ihmisten nimiä! Niitä vaan tulee ja menee ja ne on kaikki niin erilaisia. Olen iloinen jos osaan edes puolet jouluun mennessä. :D

 Koulupäivä meni siis hyvin. Ei mitään ihmeellistä, outoa oli se, että kaikkiin luokkiin mennään aina ulkokautta, meidän koulussa ei ole mitään sisäkäytäviä! Ärsyttävää on se, että kaikki tuolit on kiinni pöydissä, niin niiden kanssa on ärsyttävää vekslata. Luokissa on sen lisäksi tosi kylmä! Alla pari kuvaa koululta.




Illalla mentiin vaan ruokakauppaan ja syötiin päivällistä hostperheen kanssa, ei mitään sen ihmeellisempää.

Seuraavana päivänä oli taas koulua tietysti ja oli jo paljon kivempi päivä, kun tunsin jo jotain ihmisiäkin. Ei mitään sen kummallisempaa kerrottavaa koulupäivästä. Aamulla mulla ei ollut mikään kauheen kiva olo, stressasin vähän noita koulutunteja, mutta kun kaikki meni hyvin, niin oloni koheni. Tuntuu, että jonkin asteinen kulttuurishokki on tulossa mulle, tai olo on aika väsynyt ja kaikki ei ole enää niin mahtavaa kuin miltä alussa vaikutti, tai alan ehkä jo tottua elämään täällä. Sen lisäksi olen alkanut kaivata suomalaista ruokaa. Täällä syödään niin erilailla! Tämä on ihan normaalia kylläkin ja päivät on aina vähän erilaisia. Illalla olen aina tosi iloinen kuluneesta päivästä, enkä voi sanoa, että mulla mikään kauhea koti-ikävä olisi.

Koulun jälkeen kaikki vaihtarit meidän alueelta ja monet Amerikkalaisetkin meidän koulusta tulivat meidän talolle. Meillä oli ensin semmoinen tilaisuus, jonka mun hostmom piti, jossa kaikki esitteli itsensä ja sen jälkeen kerrattiin sääntöjä ja sen semmoista. Kaikki vaan odotti, että päästään syömään, grilliruoka oli nimittäin odottamassa. Kun tilaisuus oli ohi, syötiin ulkona hedelmäsalaattia, hampurilaisia ja hotdogeja, tai mitä kukin halusikin syödä ja jälkkäriksi hyvää suklaakakkua. Oli ihana ilta! Juteltiin tosi paljon ja naureskeltiin sille kun yritettiin opetella vieraita kieliä. Suunniteltiin myös tulevia tapahtumia, koulutansseja ja konsertteja ja muuta kivaa. Porukassa oli varmaan noin puolet vaihtareita ja puolet paikallisia. Vikat lähtivät yhdeksän aikaan ja sitten oli mun ja mun siskon aika mennä nukkumaan, koska huomenna on herätys 4.45! Lähdetään jonnekkin järvelle hostmomin kanssa ja ollaan siellä yötä. Kirjoittelen myöhemmin sitten tarkemmin tulevasta viikonlopusta, mutta tarkoitus olisi mennä semmoisen ison uimarenkaan tyylisen jutun kanssa veneen perässä köyden varassa. Kukaan tuskin ymmärsi mitä tarkoitan, mutta ehkäpä se selviää myöhemmin :D ! Hyvää viikonloppua kaikille!

Alla kuvia perjantai-illasta :) Kuvat on otettu ihan illalla, kun kaikki muut oli jo lähtenyt, enää oli vain vaihtareita jäljellä!





Oikealta lueteltuna: itävaltalainen, saksalainen, minä, brasilialainen ja mun saksalainen hostsisko :)




<3- Katja


2 kommenttia:

  1. -USA:n historiaa ja tunnit on tarkoitettu edistyneille oppilaille. Apua! Pitää varmaan tehä paljon töitä. Mulla on tuossa aineessa sama opettaja kuin ekalla tunnilla. <--- EDISTYNEILLE ? :D:D:DD:D: :AHAHHA ja mä oon tuol ja mä en todellakaan oo edistyny

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eieieiei! älä huoli, se oli AP US history ja se AP tarkottaa advanced placed tai jotain nii se oli ihan hullua oikeesti ja mä vaihoinki sen pois ja nyt mul on siin normaali geologia :D

      Poista