tiistai 6. elokuuta 2013

Soft landing camp, New York

Heii!

Vaan pari päivää oon nyt ollut postaamatta blogiin, mutta silti mulla on ihan hirveän paljon kerrottavaa. Tämä postaus tulee olemaan pitkä, joten toivottavasti kaikilla on nyt lukunystyrät viritettynä. Tekstin lisäksi laitoin paljon kuvia, koska niitä nyt on ainakin aina kiva katsella, vaikkei kaikkea jaksaisikaan lukea! :)

Lontoon lentokentällä odottaminen kävi todella, todella tylsäksi. Onneksi tapasin muita pohjoismaalaisia vaihtareita Norjasta ja Tanskasta, jotka tulivat mun kanssa samalle lennolle. Istuin yhden norjalaisen vieressä. Lento kesti melkeen kahdeksan tuntia, mutta koneessa me istuttiin selvästi yli sen, kun lento myöhästyi. En ollut koskaan ollut pitkällä lennolla. Oli kiva tulla koneeseen kun kaikkien paikoilla oli tyynyt, viltit, kuulokkeet ja hammasharjat. Lisäksi jokaisen edellä olevassa penkissä oli oma semmoinen tietokoneen omainen kapistus, josta pystyi kuunnella musiikkia, katsoa tv -ohjelmia tai leffoja tai pelata pelejä, ym. Lennolla oli kaksi ruokaa ja nukuin ajasta noin kolme tuntia. Oli todella siistiä laskeutua illan pimentämään New Yorkkiin! Valot kajastivat taivaalle tosi hienon näkösenä ja se oli todella kuin taideteos.

Lentokoneesta tultuamme ja kaikki rajatarkastukset läpäistyämme, meitä oli kentällä vastassa exploriuksen työntekijä. Menimme hotellille junalla ja sitten odotimme yli puoli tuntia bussia. Kun ilmaa haistoi, se tuntui paljon paksummalta kuin meillä Suomessa. Hotellihuone on hieno, sängyt ovat isot ja olin illalla todella innostunut, vaikkakin kyllin väsynyt, kun olin nukkunut kahdessa vuorokaudessa yhteensä jotain seitsemän tuntia... Sain huonekaveriksi norjalaisen tytön, joka suuntaa pian Iowaan.

Jeejee, NYCissä ollaan!

New York, ensimmäinen päivä

Alle kuusi tuntia nukuin yöllä, eikä edes väsyttänyt. Mun kämppis halusi herätä 5.40 laittamaan hänen hiuksiaan, joten mä heräsin juuri samoihin aikoihin. Näin aamulla meijän kylpyhuoneessa torakan, hyi! Suunnattiin aamulla seitsemän jälkeen aamupalalle, sillä meille järjestetty bussikierros lähti hotellilta 7.45.

Matka New Yorkin keskustaan bussilla meidän hotelliltamme kesti noin 45 minuuttia. Meillä oli matkassa aivan mahtava opas, joka tiesi todella paljon ja hänellä oli lähes jokaisesta kulmasta jokin tarina kerrottavana. Ensimmäisenä matkattiin Central Parkkiin ja käveltiin sen läpi. Se paikka oli ihana ja rauhallinen, siellä oli paljon lenkkeilijöitä liikkeellä. Siellä oli mys menossa jonkin tv-sarjan kuvaukset. Otettiin kuvia siellä ja ihailtiin puistoa, jonka reunoilta kohosivat pilvenpiirtäjät. Olin luullut, että Central Park on hyvin erilainen, että se on tavallaan vain yksi iso vihreä nurmikenttä, jossa menee hiekkapolkuja ja jonka taustalla on puita, mutta olin väärässä!

Siinä minä ja mun huonekaveri.

Sen jälkeen kierros jatkui ja käytiin lounaalla Joen pizzassa. Oli hyvää pizzaa ja oppaalla oli siitäkin paikasta jokin tarina kerrottavana, mutta nyt en kyllä muista miten se meni.

Kierros kesti melko kauan, mutta yhdeltä saimme vihdoin vapaa-aikaa, joka kesti 17.45 asti, jolloin bussi lähti takaisin hotellille. Muodostettiin porukat ja mä kuljin norjalaisen ja kolmen tanskalaisen kanssa. Ensin mentiin rockerfeller centerin katolle. Oli henkeäsalpaavan hienot maisemat. 70. kerros ja melkein 300 metriä korkea rakennus. Sieltä näkyi näppärästi koko New York. Luulenpa, että kuvat kertovat enemmän kuin teksti, vaikka tietysti paikanpäällä maisema oli sata kertaa upeampi.

Siinä taustalla näkyy myös Empire state building.

Minä ja toinen vaihtari, joka suuntaa Kaliforniaan!

Oltiin vähän eksyksissä, kun koitettiin löytää tie takaisin sinne, mistä olimme lähteneet. Täällä on helppo liikkua, koska ihmiset ovat todella ystävällisiä ja kysyvät, että tarvitsetko apua, jos edes näytät eksyneeltä. Sen lisäksi he jäävät juttelemaan muita asioita ja jokainen, jolta apua kysyimme, auttoi mielellään.

Ostin I <3 NY paitoja ja hupparin kaupungilla kävellessämme. Suunnistimme siis matkamuisto kaupan kautta Time Squarelle. Se on ihana paikka! Siellä mainostaulut kerjäävät huomiota ja kilpailevat satojen katsojien huomiosta. Kaikki välkkyy ja on todella näyttävää. Se on todellinen taideteos, joka on tehty mainoksista. Käytiin M&M kaupassa ja se oli myös tosi upea paikka, vaikken mitään raaskinutkaan ostaa näin menomatkalla. Siellä oli kaikkea mahdollista, satoja mukeja, kaiken näköisiä karkkiaskeja, vaatteita, golfpalloja ja vaikka mitä!

Sitten meidän pitikin jo kiiruhtaa bussille. Olimme ihan poikki raskaan päivän jälkeen. Kun pääsimme takaisin hotellille, meillä oli alle puoli tuntia aikaa, kunnes oli hotellilla tapaaminen, joka kesti vajaan tunnin. Siellä käytiin läpi asioita, jotka tulee ottaa huomioon, kun menemme isäntäperheisiimme. Suurinosa asioista, jotka kävimme läpi liittyi sääntöihin. Sen jälken menimme kämppikseni kanssa syömään hotellin buffetpäivällistä, jossa oli jälkiruokana ihanaa suklaakakkua! Suihkun jälkeen menin nukkumaan kymmenen aikaan. Heräsin yöllä kolmelta, olin pari tuntia hereillä ja nukuin taas klo 5-5.40.

Ihana uusi hupparini!

New York, toinen päivä

Aamulla kyllä väsytti. Toimimme samalla tavalla kuin edeltävänä päivänä, eli aamupalan jälkeen bussilla New Yorkkiin.

Meidät vietiin keskustaan ja kyyditettiin Hudson-joen rantaa pitkin WTC- kaksoistornien entiselle olinpaikalle.

Paikka, johon Titanicin olisi pitänyt saapua.
Oli tosi karmivaa ajatella, että tässä on oikeasti kuollut yli 3000 ihmistä. Meidän opas kertoi siitä tradegiasta meille enemmän, näytti, mistä suunnista lentokoneet olivat tulleet ja niin edelleen.

Ja bussikierros jatkuu...

Mentiin lautalla vapaudenpatsaan edestä Staten Islandille. Meillä oli todella vähän aikaa siellä ja niinpä puolet ryhmästä missasi lautan. Olin yksi heistä. Odotettiin siellä n. puoli tuntia, kunnes päädyimme takaisin bussille. Lautalta oli hienot näkymät.

Sitten meidät kyyditettiin China townin läpi Brooklyn bridgeä katsomaan. Otettiin siellä kuvia ja ihailtiin maisemia, kunnes meidät päästettiin taas omillemme. China town oli tosi hauskan näköinen paikka. Jopa Mc Donalds oli siellä kiinalaiskuosissa. Ihmiset näyttivät kiinalaisilta ja kaikki luki kiinaksi. Siellä on tapana tinkiä tuotteista ja pitää hauskaa. Kaikki on feikkiä. Jos ostat esim. käsilaukun ja myyjä sanoo, että 40 dollaria, annat hänelle rahat ja otat laukun, niin hän saattaa pettyä, koska he tykkäävät siitä kun ihmiset tinkivät!

Hehee, oon vahva :)

Kun meidät päästettiin vapaiksi, menttin ensin syömään, sitten shoppailtiin. En paljoa ostellut, koska mun kavereilla oli erilainen vaatemaku kuin mulla. Löysin kuitenkin Iphone kuoren, maksimekon ja flipflopit. Aika vähän kun miettii, että oli meillä melkeen viisi tuntia aikaa shoppailla! Käytiin myös starbucksissa välillä ja se oli todella täynnä ja kesti ikuisuuden saada, mitä halusi.

Hahahhah! Oli pakko ostaa toi katumyyjältä.

Maksimekko, jonka ostin ja on tossa noi uudet kengätkin!

Illalla meillä oli tapaaminen koskien lentoja. Tilasin kiinalaista hotellille ja söin sitä päivälliseksi/ iltapalaksi. Kävin myös ostamassa postikortin ja pienen vapaudenpatsaan itselleni muistoksi hotellin alakerrasta. Nyt ainakin panostin tähän blogitekstiin, toivottavasti sitä oli kiva lukea.

Huomenna suuntaan vihdoin isäntäperheeseeni. En malta odottaa. Lähtö lentokentälle on klo 4.15. On tosi outoa joutua taas hyvästelemään kaverit ja taas yrittää hankkia uudet! Mutta oli tää leiri tosi hyvä kokemus, on myös hyvä, että ollaan täällä totuteltu puhumaan englantia, niin se ei tule yllätyksenä kun mennään perheisiimme. Täällä ei ole ketään, kelle olisin puhunut suomea, joten näin se tulee jatkumaan koko vuoden. Kyllä mä oon pari kertaa yrittänyt vahingossa Suomea puhua noille mun kavereille, mutta ei ne mua ole vielä ymmärtäneet :/ . Onneksi te siellä ruuduntakana ymmärrätte, niin voin jakaa tämän kokemukseni teidän kanssa! :)

Siinä kaikki tältä erää, tulee kyllä ikävä tätä kaupunkia, mutta postailen sitten Californiasta seuraavaksi kunhan vaan saan wifin toimimaan!

<3 -Katja

1. Ihanalta Katja kuullostaa ja näyttää. Kun lisäät kuvia niin klikkaa kuvaa vielä tekstissä niin saat laitettua ne tekstiin vielä suurempana (näkyy vanhallekin paremmin)

1. Kiitos! :) Oon kyllä tykännyt tosi paljon. Okei, kiitos vinkistä, yritän laittaa kuvat isompina seuraavalla kerralla. :P

2. Tosi kiva postaus! Tsemppiä isäntäperheeseen :) Ootan innolla sun kuulumisia kun pääset Kaliforniaan :)

1. Kiitti! Yritän postailla sieltä mahdollisimman pian. On tosi kivaa saada tällaista palautetta! :)

3. Näyttää tosi siistiltä, oon kade, mäki haluisin Nykkiin... Ja viel ku Gossip Girl kuvattiin siellä ahh <3

1. Jep, on se kyllä näkemisen arvoinen kaupunki! ;)